Mini-cursus naastenliefde #4 op de snelweg

Naastenliefde, duh. Het klinkt zo mooi en vanzelfsprekend. Maar in het echte leven blijkt het soms een flinke klus. De hele dag door gebeuren er dingen die je zomaar van je schattige hartjesregenboog af kunnen sleuren. Een kind dat krijst, een automobilist die je in de berm drukt, je collega die je niet laat uitpraten… Hoe blijf je liefdevol naar de ander, als jij wordt getriggerd?

 

In deze mini-cursus leer je omgaan met lastige situaties terwijl je zelf je liefdevolle Ikje blijft.

 

Fijner voor de ander, maar ook voor jezelf.

 

Naastenliefde op de snelweg

Bumperklevers, mensen die geen richting aangeven, bestuurders die zitten te whatsappen tijdens het rijden… het verkeer is een feestje voor je stresshormonen. Op de snelweg zijn er talloze momenten om te schrikken of je simpelweg te irriteren aan je medeweggebruikers. Hoe blijf je dan liefdevol?

 

Om te beginnen: aan je eigen irritatie kun je iets doen. In de basisles van deze cursus <LINKJE> vind je een stappenplan om je zenuwstelsel te kalmeren. Niet alle stappen zijn even praktisch uit te voeren als je met 120 km per uur over de A12 rijdt, maar je gewaar worden van je gevoelens en je ademhaling aanpassen kunnen al veel doen.

 

Menselijke maat

Wat naastenliefde in het verkeer anders maakt dan andere situaties, is dat je nauwelijks contact hebt met andere echte mensen. Ja, er zit een poppetje achter het raam in die andere auto, maar jij hebt daar geen relatie mee. Dat diegene, net als jij, een warmbloedig type is, met gevoelens en relaties, dromen en zorgen, komt waarschijnlijk niet in je op. Het enige dat je merkt is dat er een of andere &%^#%^! jou in de weg zit. De anonimiteit (in de les over naastenliefde op internet meer hierover) gaat ten koste van de menselijkheid.

 

Maar dat is niet het enige waardoor de menselijke maat in de knel raakt. Want hoewel we nauwelijks een relatie voelen met onze medeweggebruikers, is die met onze auto’s juist weer heel hecht. Volgens verkeerspsycholoog Gerrit Tertoolen identificeren wij ons zodanig met onze auto, dat we een misplaatst gevoel van macht krijgen. Dat je je onaantastbaar voelt omdat je in een sterke machine rijdt. Bye bye empathie.

 

Spanning

Gek genoeg blijft je lichaam nog wel reageren op alle impulsen en triggers. En dat gaat op de snelweg over het algemeen nogal, eh, snel. Als je links schrikt, niet naar rechts kunt uitwijken, en achter jou een auto toetert, heeft je zenuwstelsel nauwelijks tijd om te herstellen. De spanning wordt steeds groter, totdat het touwtje knapt.

 

Haast

En dan nog de haast. Wie heeft het niet? Haast is de grootste vijand van liefdevol en in verbinding leven. In les twee, naastenliefde in de supermarkt, gaan we hier uitgebreid op in.

 

En als je dan eenmaal getriggerd wordt, is de kans groot dat alles er in een keer uitkomt. In je autootje gooi je ineens alle frustratie over je stuur. Dat kan ook, want er is niemand die je geruststelt, tot de orde roept of simpelweg terugscheldt. Dus reageer je niet meer alleen maar op wat er gebeurt op de rijstrook, maar reageer je alles wat die dag/week/tien jaar geleden af op die ander. Ezelsbruggeltje: zodra je merkt dat je niet reageert op, maar jezelf afreageert, ben je oude pijn aan het uiten.

 

Praktische tips

Dus. Wat kun je doen om liefdevoller deel te nemen aan het autoverkeer? Eerst wat praktische tips om de sfeer te verhogen. Bereid jezelf goed voor, door je reis inclusief verkeershinder uit te stippelen, een lekkere playlist klaar te zetten, of een lavendelgeurtje in je auto te sprayen. Wat jij nodig hebt om je chill te voelen. Vertrek op tijd, zodat haast geen factor is en zet je meldingen op je telefoon uit, zodat je niet afgeleid wordt.

 

Spiegel

Vervolgens richt je je op jezelf. Eens kijken of je jezelf weer terug kunt brengen je eigen menselijke maat. Check even hoe het met je zenuwstelsel gesteld is. Als je nog gefrustreerd bent over je schoonmoeder, je date of je kat, adem dan eerst een paar keer in en uit. Of wandel nog een blokje om. Stap pas in als je adem ontspannen is en je hartslag normaal. Herinner jezelf eraan dat je een (lief) mens bent, door jezelf even te groeten in de (binnen)spiegel voordat je het contactsleuteltje omdraait.

 

Doorslaan

Je kunt overigens ook doorslaan onder het mom van ‘heer in het verkeer’. Wees niet heiliger dan nodig. Want als je er een gewoonte van maakt om mensen te pas en te onpas voorrang te geven terwijl ze dat niet hebben, kan dat verwarring of zelfs gevaarlijke situaties opleveren. De verkeersregels zijn op hun beurt evenmin heilig, maar wel handig. En je kunt je afvragen waarom je je er niet aan houdt. Is het wel liefdevol naar jezelf als je je voorrang niet neemt? Durf ook in het verkeer gewoon je ruimte in te nemen.

 

HUISWERK:

  • Onderzoek wat jij nodig hebt om je auto een liefdevolle plek te maken. Zelfs als je je dan (onbewust) identificeert met je bolide, kun je als een baken zijn in het verkeer. Dus regel een lekkere playlist, koop een ontspannen geurtje of plak een mooie sticker op je bumper. Zorgt een Ichtus-teken, zo’n zilveren visje achterop je auto, ervoor dat jij beter in je liefde kunt blijven? Plak hem dan vooral op.
  • Een sociaal experiment.

 

Wat ga je doen? Wees een blij ei en glimlach en zwaai naar zo veel mogelijk medeweggebruikers. Wanneer? De komende drie dagen. Wedden dat je veel vrolijker achter het stuur zit?

MEER LEZEN:

https://deverkeerspsycholoog.nl

VOLGENDE LES: Naastenliefde op een familiefeestje

VORIGE LES: Naastenliefde aan de eettafel

Over Drees: De liefde is niet statisch, maar eerder ‘work in progress’. Een werkwoord, zoals ‘lieven’ Ik lief, jij lieft, wij lieven. Drees probeert de liefde in de praktijk te brengen met haar vier kinderen, met haar man Floris, en met zichzelf. Oh ja, en in haar werk als journalist, sexual healing coach en vrouwencirkelhoedster, maar ook in de supermarkt of op het schoolplein. Soms gaat het moeiteloos, maar poeh, soms is het serieus hard werken, dat lieven.

Tweewekelijks een inspirerende overdenking in je mailbox?

Met bijpassende reflectievragen om zelf mee aan de slag te kunnen. Meld je hieronder aan. ⬇️

* indicates required

Wil je verder lezen?